Wiskunde Olympiade

Zoals elk jaar doet het Libanon Lyceum mee met de Wiskunde Olympiade. Sowieso alle leerlingen met wiskunde D in 4 en 5 vwo. Daarnaast alle leerlingen die een wiskundige uitdaging aan durven gaan. Het is namelijk een mooie kans om te laten zien welke wiskundige vaardigheden je bezit. Het is geen toets, dus leren hoeft niet. Het gaat er juist om dat je een (wiskundig) probleem in een korte tijd kunt oplossen. Een vaardigheid die je tijdens je leven vaker gebruikt dan je denkt.

De Wiskunde Olympiade is weliswaar geen toets, het is een wedstrijd. Bij een wedstrijd horen “winnaars”. De Wiskunde Olympiade wordt door zo’n 7000 leerlingen in heel Nederland gemaakt. De besten mogen naar een tweede ronde. Uiteindelijk doen de beste 5 leerlingen met de internationale Wiskunde Olympiade mee. Voor de leerlingen die dit jaar meedoen is dat in Australië (in 2025). Zover is het nog lang niet voor onze leerlingen. Ronde 1 is al een flinke uitdaging:

Uitdaging

Om een idee te krijgen waar onze leerlingen op puzzelen hieronder vraag 2 uit de Wiskunde Olympiade van 2023. Je kunt je antwoord controleren op de website van de Wiskunde Olympiade of door M. Heerema een bericht te sturen. Succes!

In een speelgoedwinkel zijn aan het begin van de dag 20 stickervellen (0,30 euro per stuk), 18 voetballen (3 euro per stuk), 5 knuffelberen (5 euro per stuk) en 8 waterpistolen (15 euro per stuk) op voorraad. De nieuwe kassamedewerker maakt een rommeltje van de administratie en rapporteert aan het eind van de dag over de verkoop van deze vier artikelen alleen het totaalbedrag van 75,80 euro en dat er minder voetballen zijn verkocht dan elk ander artikel.

Hoeveel knuffelberen zijn er verkocht?

1. A) 1     B) 2     C) 3     D) 4     E) 5