Twee leerlingen van het Libanon Lyceum waren de afgelopen week in Brescia, Italië op het Open Championship van de World Robot Olympiad (WRO).  Deze robotica wedstrijd stond dit jaar in het teken van Earth Allies: hoe kunnen robots helpen om te leven in harmonie met de natuur. In totaal deden 238 teams mee uit 47 landen. Nederland werd vertegenwoordigd door 4 teams waaronder het Future Innovator Team met Maaike en Noura uit 2 VWO.

Het team van het Libanon Lyceum ontwierp een prototype robot die planten kan detecteren op een schoolplein. Door met de robot mee te lopen over het schoolplein kunnen leerkrachten en leerlingen gewezen worden op planten die giftig, eetbaar, stekelig óf goed voor de biodiversiteit zijn. Hoewel niemand van de delegatieleden in de prijzen viel, was het voor iedereen een zeer leerzame en indrukwekkende ervaring om met leeftijdsgenoten over de hele wereld  je enthousiasme voor techniek te kunnen delen.