De FIRST LEGO League is een onderwijsprogramma dat kinderen uitdaagt de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken. De focus ligt op STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics)-leren en robotica in het onderwijs. Het programma bestaat sinds 1998 en vindt inmiddels in 110 landen plaats. Sinds 2004 is Nederland er daar één van, waar Platform Talent voor Technologie uitvoerend partner is.

Met FIRST® LEGO® League Challenge worden kinderen van 9 t/m 15 jaar uitgedaagd om te denken als wetenschappers en technici. Met behulp van LEGO ontwikkelen ze nieuwe technologische vaardigheden. Tijdens ieder seizoen werken de teams aan een innovatieproject binnen het jaarlijkse thema. Daarnaast bouwen en programmeren ze hun eigen robot om hier vervolgens missies mee uit te voeren tijdens een robotwedstrijd.

Dit schooljaar zijn  de leerlingen van de brugklas aan de slag met het thema MASTERPIECE℠. In dit nieuwe seizoen van FIRST® LEGO® League gaan deelnemers hun fantasie gebruiken om de kunstwereld opnieuw te bekijken. De teams bedenken nieuwe manieren om kunst te creëren en verspreiden over de hele wereld.