Blog
Op deze pagina houden wij je via blogs op de hoogte van de verschillende O&O-projecten waaraan onze Technasium-leerlingen werken.
Technasium blog schooljaar 2024-2025
Audit Technasium
/in Blog TechnasiumOp 8 april vond de audit plaats, eens in de 4 jaar moet elk Technasium een verantwoording afleggen over de kwaliteit van het onderwijs.
Om de kwaliteit van het Technasiumonderwijs op peil te houden en te verbeteren, werken Technasiumnetwerken in een 4-jarige cyclus, die bestaat uit een Netwerkvisitatie in jaar 1 en Collegiale Visitaties in jaar 3. De jaren 2 en 4 zijn er om de aanbevelingen uit de respectievelijke visitaties te implementeren, waarna de cyclus weer opnieuw begint. De laatste Netwerkvisitatie binnen Rijnmond vond plaats in maart 2021. De thema’s die toen centraal stonden, waren ‘Competentieontwikkeling’ en ‘Onderscheid Havo/Vwo’.
Inmiddels zijn we 4 jaar verder en is het voor het Netwerk Rijnmond opnieuw tijd voor een Netwerkvisitatie. In het afgelopen half jaar zijn de voorbereidingen daarvoor gestart en daar zijn opnieuw twee thema’s uit naar voren gekomen:
- Lokaal van de Toekomst
De scholen binnen het netwerk hebben gezamenlijk inmiddels vele jaren ervaring met het werken in een O&O-lokaal. Daarbij is er is een grote verscheidenheid aan inrichting en gebruik van het lokaal door de verschillende scholen. De ervaringen van de scholen gaan we gebruiken door gezamenlijk op zoek te gaan naar antwoorden op de vraag:‘Wat is ervoor nodig om het O&O-lokaal optimaal in te kunnen zetten binnen het Technasium?’ - Meerwaarde voor de School
Het predicaat ‘Technasium’ krijg je als school, niet als sectie O&O. Toch blijkt het ingewikkeld om de voordelen van het zijn van Technasium breder in de school te benutten. Dat betekent uiteraard niet dat alle vakken op een O&O-achtige wijze als projectonderwijs ingericht moeten worden. Maar het betekent ook niet dat de sectie O&O als een geïsoleerd eilandje in de school moet opereren. De vraag die in deze sessie centraal staat luidt dan ook: ‘Op welke manier kan het zijn van Technasium / het geven van het vak O&O een meerwaarde hebben voor de hele school?’
Technasium blog schooljaar 2023-2024
Audit Technasium
/in Blog TechnasiumOp 8 april vond de audit plaats, eens in de 4 jaar moet elk Technasium een verantwoording afleggen over de kwaliteit van het onderwijs.
Om de kwaliteit van het Technasiumonderwijs op peil te houden en te verbeteren, werken Technasiumnetwerken in een 4-jarige cyclus, die bestaat uit een Netwerkvisitatie in jaar 1 en Collegiale Visitaties in jaar 3. De jaren 2 en 4 zijn er om de aanbevelingen uit de respectievelijke visitaties te implementeren, waarna de cyclus weer opnieuw begint. De laatste Netwerkvisitatie binnen Rijnmond vond plaats in maart 2021. De thema’s die toen centraal stonden, waren ‘Competentieontwikkeling’ en ‘Onderscheid Havo/Vwo’.
Inmiddels zijn we 4 jaar verder en is het voor het Netwerk Rijnmond opnieuw tijd voor een Netwerkvisitatie. In het afgelopen half jaar zijn de voorbereidingen daarvoor gestart en daar zijn opnieuw twee thema’s uit naar voren gekomen:
- Lokaal van de Toekomst
De scholen binnen het netwerk hebben gezamenlijk inmiddels vele jaren ervaring met het werken in een O&O-lokaal. Daarbij is er is een grote verscheidenheid aan inrichting en gebruik van het lokaal door de verschillende scholen. De ervaringen van de scholen gaan we gebruiken door gezamenlijk op zoek te gaan naar antwoorden op de vraag:‘Wat is ervoor nodig om het O&O-lokaal optimaal in te kunnen zetten binnen het Technasium?’ - Meerwaarde voor de School
Het predicaat ‘Technasium’ krijg je als school, niet als sectie O&O. Toch blijkt het ingewikkeld om de voordelen van het zijn van Technasium breder in de school te benutten. Dat betekent uiteraard niet dat alle vakken op een O&O-achtige wijze als projectonderwijs ingericht moeten worden. Maar het betekent ook niet dat de sectie O&O als een geïsoleerd eilandje in de school moet opereren. De vraag die in deze sessie centraal staat luidt dan ook: ‘Op welke manier kan het zijn van Technasium / het geven van het vak O&O een meerwaarde hebben voor de hele school?’






































First Lego League Klassenfinale 2025
/in klas 1, Blog Technasium, NieuwsKennismakingsproject groep 8 Kralingsche School
/in Blog Technasium, NieuwsKennismakingsmiddag Technasium 10 dec 2025
/in Blog Technasium, NieuwsPresentaties bij het Hoogheemraadschap
/in Blog Technasiumvwo 3 naar de Zuidplaspolder
/in Blog Technasium, Leerjaar 2025-2026, NieuwsLibanon wint landelijke Technasiumprijs
/in Blog Technasium, NieuwsKickoff project herontwerp Westblaak
/in Blog TechnasiumPresentaties bij de RET
/in Blog Technasium, klas 2Excursie naar Feyenoord
/in Blog Technasium, klas 2Audit Technasium
/in Blog TechnasiumOp 8 april vond de audit plaats, eens in de 4 jaar moet elk Technasium een verantwoording afleggen over de kwaliteit van het onderwijs.
Om de kwaliteit van het Technasiumonderwijs op peil te houden en te verbeteren, werken Technasiumnetwerken in een 4-jarige cyclus, die bestaat uit een Netwerkvisitatie in jaar 1 en Collegiale Visitaties in jaar 3. De jaren 2 en 4 zijn er om de aanbevelingen uit de respectievelijke visitaties te implementeren, waarna de cyclus weer opnieuw begint. De laatste Netwerkvisitatie binnen Rijnmond vond plaats in maart 2021. De thema’s die toen centraal stonden, waren ‘Competentieontwikkeling’ en ‘Onderscheid Havo/Vwo’.
Inmiddels zijn we 4 jaar verder en is het voor het Netwerk Rijnmond opnieuw tijd voor een Netwerkvisitatie. In het afgelopen half jaar zijn de voorbereidingen daarvoor gestart en daar zijn opnieuw twee thema’s uit naar voren gekomen:
De scholen binnen het netwerk hebben gezamenlijk inmiddels vele jaren ervaring met het werken in een O&O-lokaal. Daarbij is er is een grote verscheidenheid aan inrichting en gebruik van het lokaal door de verschillende scholen. De ervaringen van de scholen gaan we gebruiken door gezamenlijk op zoek te gaan naar antwoorden op de vraag:‘Wat is ervoor nodig om het O&O-lokaal optimaal in te kunnen zetten binnen het Technasium?’
Het predicaat ‘Technasium’ krijg je als school, niet als sectie O&O. Toch blijkt het ingewikkeld om de voordelen van het zijn van Technasium breder in de school te benutten. Dat betekent uiteraard niet dat alle vakken op een O&O-achtige wijze als projectonderwijs ingericht moeten worden. Maar het betekent ook niet dat de sectie O&O als een geïsoleerd eilandje in de school moet opereren. De vraag die in deze sessie centraal staat luidt dan ook: ‘Op welke manier kan het zijn van Technasium / het geven van het vak O&O een meerwaarde hebben voor de hele school?’